Balslev Reiseblogg

Messeturen til å bygge faglig nettverk?
Du vet at du kan bruke messereisen til å bygge faglig nettverk? Nasjonale og internasjonale messer gir gode muligheter til å møte nye forretningspartnere og utvide nettverket ditt, men dette krever gode ferdigheter i nettverksbygging. Her er noen råd for å få mest mulig ut av din neste messereise.
Når du deltar på en stor internasjonal messe, kan du ikke forvente at noen vet hvem du er. Det er derfor viktig å gjøre grundig forarbeid, vite hvem som er til stede, hvem du vil snakke med, og hvordan du skal engasjere dem.
Du vil sannsynligvis møte mange interessante mennesker på en større messereise, og det kan bli vanskelig å huske hvem alle er. Sørg for å ha et godt system for å registrere og følge opp de du møter underveis.
Messereiser er fulle av muligheter og aktiviteter – forelesninger, showcases, workshops, etc. Prøv å få med deg så mye som mulig av relevans og delta aktivt. Sørg også for å få med deg sosiale arrangementer, da du aldri vet hvor du møter en ny potensiell forretningspartner.
LinkedIn og andre sosiale medier er viktige verktøy for nettverksbygging på en messe. De gir mulighet til å opprette forbindelser umiddelbart og følge opp i etterkant. Mange messer har egne apper for diskusjoner og erfaringsdeling. Likevel bør du alltid ha visittkort tilgjengelig, da mange fortsatt forventer dette og ser det som profesjonelt.
Selv om du er utadvendt og komfortabel i sosiale settinger, kan det være lurt å avtale møter på forhånd med interessante deltakere. Dette sikrer at messereisen har verdi for selskapet ditt allerede før du reiser.
Bruk reisetiden til å gjøre de siste forberedelsene til messereisen, finjustere pitchen din, og minne deltakere på avtalte møter. På veien hjem kan du bruke tiden til å sende e-poster for å følge opp alle du har møtt.
Selv om det føles tryggere å prate med kjente, bør du bruke tiden på messereisen til å stifte nye bekjentskaper. Det er vanskeligere for andre å kontakte deg hvis du står med en gruppe, så vær åpen for å prate med nye mennesker.
– En messereise handler ikke bare om å være til stede, men om å utnytte hver eneste mulighet for å bygge relasjoner og skape verdi. Med riktig planlegging kan nettverksbyggingen starte lenge før avreise og gi resultater lenge etter at messen er over, sier Maiken Balslev, COO og leder for forretningsreiser og firmaturer i Balslev.
Skal du planlegge en messereise?
Balslev skreddersyr firmaturer i Norden, firmaturer i Europa og firmaturer i resten av verden.